autisme

Maar waarom dan toch school?

IMG_3268

Goed, Jongste kan dus niet meer naar school. De lagere school lukte nog net, dankzij een paar zeer goede leerkrachten met veel inzicht in wat hij nodig had. Maar dat was het dan. Ook al was zijn Brug1 leerkracht met zorg gekozen en beschikte zij over diezelfde gaven: ze kon natuurlijk niet toveren.

En als we heel eerlijk zijn, zien we dit mensenkind ook geen onbegeleide stages lopen, bijbanen hebben en zo doorstromen naar een echte baan. Nu niet en laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk nooit.

Waarom maak ik me dan zo druk?

Er ligt toch geen baan in het verschiet, waar hij nu voor moet leren. Waarom wil ik dan toch dat hij onderwijs krijgt? Is het niet veel eenvoudiger om hem lekker een beetje in zijn bubbel te laten dobberen?

Ja, dat is veel eenvoudiger, ook voor mij. Elke dag uitslapen, beetje samen koken of knutselen, dan hij achter de computer en ik een beetje huishouden of achter de computer, misschien een uitstapje, nog een keer koken, misschien leer ik hem nog eens aan om zijn handen te wassen en dan is het al weer bijna bedtijd.

Maar hoe lang is dat een bevredigend leven? En hoe lang ben ik er nog om naast hem te staan en iets van invulling aan die dag te geven? Wie gaat dat doen als ik er niet meer ben? En hoe dan?

Dus… ik wil dat hij onderwijs krijgt zodat hij zich kan blijven ontwikkelen.

Autisme is geen stilstaand water, het is altijd in ontwikkeling. Misschien denken we nu wel: “laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk nooit.” Maar is dat wel zo?

Hij kon niet lopen: hij lag vaker op de grond dan hij op zijn voetjes stond.

Hij kon niet praten.

Hij schoot niet uit de peuterfase van tasten en voelen.

Hij kon zoveel dingen niet en ineens, jaren later dan de rest, hup, sprong, wauw: kon hij het wel. Nog een paar van die sprongen en wie weet wat hij kan.

 

Maar komen die sprongen wel, zonder onderwijs?

Ik wil dat hij onderwijs krijgt zodat hij niet verleert wat hij heeft geleerd.

Stel, de sprong komt en wij springen allemaal in de houding: nieuwe mogelijkheden! Hoe herstellen we dan het gat in zijn opleiding? ‘Alsnog inhalen’ is een mogelijkheid, alleen is de kans heel groot dat het ‘overnieuw beginnen’ wordt. Als je niet een vorm van onderwijs in stand houdt, gaat er kennis verloren. Een deel van de analfabeten in ons land kwam lezend van school. Door daarna niet meer te doen, verloren ze tempo, vaardigheid, de lust om te lezen en zo steeds meer.

Hoe jammer zou het zijn als de zwaarbevochten resultaten van het basisonderwijs verloren gaan omdat we nu niks meer doen?

Ik wil dat hij onderwijs krijgt zodat mensen hem niet voor de gek gaan houden.

“Heus, dit is een heel voordelige regeling voor u, hij is maar 300% duurder.”

“Natuurlijk is de aarde plat, kijk maar uit het raam. Sluit je bij ons aan, maak je geld aan ons over, dan zorgen wij wel voor je.”

“O ja, zeker regelen wij uw zorg. Als u even formulier A, B en C invult, uw conditie uitlegt aan meneer E en mevrouw G, dan zorgt meneer D dat u binnen zes weken de uitslag hebt en als u het daarmee niet eens bent kunt u klagen bij mevrouw F met formulier H. Dat is dan 300 euro advieskosten, meneer.”

En zo extreem hoeft het niet eens. Hoe voel jij je, als je een gesprek over een onderwerp hoort waarover je niet veel weet? De ICT gesprekken hier in huis zijn voor mij meestal niet te volgen en dan voel ik me behoorlijk dom. Gelukkig weet ik dat ik andere dingen goed snap, dus dat komt wel weer goed. Maar als je je nu altijd zo voelt? Zo van: “Ik snap het net niet? Houden ze me nu voor de gek, of niet?”

Maar ik wil ook dat hij onderwijs krijgt omdat hij het leuk vindt.

Hij vindt het leuk! Dan heb je een leergierig kind dat makkelijk leert en veel onderwerpen interessant vindt en dan zou je zeggen: “Nee, nou, voor jou geen structuur en een logische opbouw, dat zoek je allemaal zelf maar een beetje uit.”

Ik wil dat hij onderwijs krijgt zodat hij niet gaat klieren.

Want zo relaxt als ik het schetste is het helemaal niet in die bubbel. Zonder dagvulling met een beetje bite verandert Jongste in een losgeslagen kanon: op zoek naar iets interessants om zijn hoofd mee bezig te houden. Dat is al zo van peuter af aan: zonder ‘iets nieuws om te leren’ gaat hij op zoek en laat hij dan net altijd die dingen vinden die niet zo goed voor zijn of onze gezondheid zijn. Ditzelfde zie je bij driejarigen: sommigen zijn zo toe aan school dat ze hun ouders en gastouders tot wanhoop drijven. De drang om nieuwe dingen te leren is zo groot, dat ik geen enkele reden zie om hem daarin te remmen.

Alleen, het kan niet op een school.

Het kan niet in het tempo van de school, het kan niet in de massa van de school, het kan niet op de manier die gangbaar is op een school, zelfs niet als die school helemaal is ingericht om les te geven aan havo-kinderen met autisme. Van de 100 instromen, is er altijd wel eentje voor wie ook dit net te hoog gegrepen is.

Wat deze kinderen nodig hebben is de term die Stichting Linawijs zo slim bedacht: een ontwikkelplek. Dat kan wat mij betreft een letterlijke plek zijn, het kan een bij het kind passend programma zijn, het kan een combinatie daarvan zijn, zolang er maar ruimte is voor ontwikkeling. Het opdoen en uitbreiden van kennis is daarbij een integraal onderdeel.

Dit soort initiatieven zijn lastig om te realiseren.

Juridisch is het lastig, want het is een school en toch weer niet. Financieel is het lastig: het kost geld en wie wil en mag het betalen. En het is lastig omdat er geen landelijke overeenstemming is over wat mag en wat niet mag. Je kan het niet maken om de kinderen nu iets te bieden en dat volgend jaar weer af te pakken.

Maar ik houd hoop.

We hebben namelijk leerplicht in Nederland.

Ooit is leerplicht bedacht om kinderarbeid tegen te gaan en kinderen basiskennis mee te geven. Daar hadden ze recht op, vonden we. En het was goed voor het land: slimmere burgers die zelf kunnen nadenken, handelen, die wat opbouwen, die welvaart brengen. Hup, ouders, jullie hebben de plicht ze naar school te sturen.

Ergens in de jaren ’90 werd leerplicht in benadering vooral een plicht voor leerlingen: niet spijbelen, niet spijbelen! De leerplicht werd uitgebreid tot een concept waar je ambtenaren op af kan sturen om die plicht te handhaven.

Maar eigenlijk is het nog steeds een plicht als in: de verplichting van de ouders om hun kind het recht op onderwijs te gunnen.

Diezelfde plicht geldt dan ook de overheid. Het zou wel heel raar zijn als de ouders zich aan de verplichting hun kind onderwijs te geven willen houden terwijl de overheid vervolgens zegt: “Ja, maar die van jou niet, hoor. Want te lastig.”

Ja, het is lastig.

Maar er zijn verschillende initiatieven in Nederland die zich niet laten tegenhouden door ‘lastig’ en op hun eigen manier plekken ontwikkelen waar deze kinderen toch tot leren kunnen komen. Misschien zelfs wel tot het doen van examens. En heel misschien komen ze zelfs tot werk, werk waarvan je nu nog denkt: “Nu niet en laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk nooit.”

Want nu niet, is niet: nooit.

Het is 2019. De wil is er, het geld is, het moet kunnen lukken om elk kind het onderwijs te geven waarop het recht heeft.

 

Meer lezen:

https://www.overbetuwe.nl/Werken_onderwijs_en_zorg/Onderwijs_en_Opvang/Leerplicht_en_kwalificatieplicht/Informatie_voor_jongeren/Geschiedenis_leerplicht

https://www.ggznieuws.nl/home/geen-schoolplek-voor-slimme-autist/

Advertenties

2 gedachten over “Maar waarom dan toch school?

    1. Djeeez je ben een vechtertje en vecht terecht voor je kind (kinderen ) hier moet een oplossing voor komen anders heb je een stilstand van je kind dat kan nooit de bedoeling zijn hij moet een kans krijgen om in zijn eigen tempo door te gaan met zijn ontwikkeling Pfff wat moet je als ouders vechten respect liefs marion

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s